Yrityksen autojen huoltovälit määräytyvät useamman tekijän perusteella, joista tärkeimmät ovat valmistajan suositukset, ajomäärät ja käyttötarkoitus. Tyypillisesti hyötyajoneuvot vaativat huoltoa 15 000-30 000 kilometrin välein tai vähintään kerran vuodessa. Raskaassa ammattikäytössä olevat ajoneuvot tarvitsevat kuitenkin tiheämpää huoltoa kuin kevyemmässä käytössä olevat toimistoautot.
Mikä määrittää yritysauton huoltovälin?
Yritysauton huoltovälin määrittävät ensisijaisesti valmistajan suositukset, jotka perustuvat ajoneuvon teknisiin ominaisuuksiin ja suunniteltuun käyttöikään. Ajokilometrit ja käyttötarkoitus vaikuttavat merkittävästi siihen, kuinka usein auto tarvitsee huoltoa. Pakettiauto, jolla ajetaan päivittäin rakennustyömailla, kuluu nopeammin kuin toimiston pysäköintipaikalla seisova edustusauto.
Suomen vaativat sääolosuhteet asettavat erityisvaatimuksia ajoneuvojen huollolle. Talven pakkanen, tiesuola ja kesän lämpövaihtelut rasittavat ajoneuvon komponentteja tavallista enemmän. Moottoriöljy, suodattimet ja jarrunesteet vanhenevat nopeammin kuin lauhkeammassa ilmastossa. Raskaasti kuormitetut työautot, kuten nosturiautot tai jakeluautot, vaativat usein huoltoa jo 10 000-15 000 kilometrin välein.
Ajotapa ja kuormitus vaikuttavat suoraan huoltotarpeeseen. Kaupunkiajossa moottori ei pääse lämpenemään kunnolla, mikä lisää kulumista. Pitkät moottoritieajot puolestaan rasittavat eri komponentteja. Yrityksen on syytä seurata jokaisen ajoneuvon todellista käyttöä ja säätää huoltovälejä tarpeen mukaan.
Miten yrityksen ajoneuvokaluston huolto-ohjelma rakennetaan?
Tehokas huolto-ohjelma alkaa jokaisen ajoneuvon yksilöllisestä huoltokalenterista, johon merkitään valmistajan suosittelemat huoltovälit ja toteutuneet huollot. Digitaaliset kalustohallintajärjestelmät helpottavat usean ajoneuvon seurantaa ja muistuttavat automaattisesti tulevista huolloista. Järjestelmään kirjataan kilometrilukemien lisäksi tehdyt toimenpiteet ja havaitut viat.
Ennakoiva huolto säästää merkittävästi kustannuksia pitkällä aikavälillä. Säännölliset öljynvaihdot, suodattimien vaihdot ja nesteiden tarkistukset estävät kalliiden vikojen syntymisen. Dokumentointi on kriittistä sekä takuun säilymisen että jälleenmyyntiarvon kannalta. Jokainen huolto, korjaus ja varaosa kirjataan huoltokirjaan päivämäärineen ja kilometrilukemineen.
Huoltokustannusten budjetointi onnistuu parhaiten, kun tiedossa on kunkin ajoneuvotyypin keskimääräiset vuosikustannukset. Pakettiauton vuosihuollot maksavat tyypillisesti 800-1500 euroa, kun taas raskaamman kaluston huollot voivat nousta 2000-4000 euroon. Sopimushuollot tasaavat kustannuksia ja helpottavat budjetointia.
Mitä tapahtuu, jos yritysauton huoltoja laiminlyödään?
Huoltojen laiminlyönti johtaa ensimmäisenä takuun raukeamiseen, mikä voi maksaa yritykselle tuhansia euroja odottamattomina korjauskustannuksina. Valmistajan takuu edellyttää huolto-ohjelman noudattamista, ja jo yhden huollon väliin jättäminen voi mitätöidä koko takuun. Leasing-sopimuksissa huoltojen laiminlyönti voi johtaa merkittäviin sanktioihin sopimuksen päättyessä.
Laiminlyödyt öljynvaihdot aiheuttavat moottorivaurioita, jotka pahimmillaan vaativat koko moottorin uusimisen. Kuluneet jarrupalat voivat vaurioittaa jarrulevyjä, mikä nostaa korjauskustannukset moninkertaisiksi. Jakohihnan katkeaminen voi tuhota koko moottorin, kun taas ajoissa vaihdettu hihna maksaa murto-osan korjauksesta.
Turvallisuusriskit kasvavat merkittävästi huoltamattomissa ajoneuvoissa. Kuluneet renkaat, heikentyneet jarrut tai vialliset valot voivat aiheuttaa vaaratilanteita ja pahimmillaan onnettomuuksia. Liiketoiminnan keskeytykset ovat todellinen riski, kun huoltamaton auto jättää tien päälle kriittisellä hetkellä. Asiakastoimitus voi myöhästyä tai työntekijä jäädä ilman kuljetusta.
Paljonko yritysautojen huollot maksavat vuositasolla?
Pakettiautojen vuosittaiset huoltokustannukset liikkuvat tyypillisesti 1000-2000 euron välillä normaalissa käytössä. Kevytkuorma-autojen huollot maksavat 2000-4000 euroa vuodessa riippuen ajomäärästä ja käyttötarkoituksesta. Erikoisajoneuvot kuten nosturiautot tai kylmäkuljetusautot voivat vaatia 3000-6000 euron vuosittaisen huoltobudjetin lisälaitteiden huoltojen vuoksi.
Sopimushuollot tarjoavat ennustettavuutta kustannuksiin kiinteällä kuukausimaksulla. Tyypillinen sopimushuolto pakettiautoon maksaa 150-250 euroa kuukaudessa sisältäen kaikki määräaikaishuollot ja kuluvat osat. Varaosien hinnoittelu vaihtelee merkittävästi merkkien välillä, joten varaosien saatavuus ja hinta kannattaa selvittää jo hankintavaiheessa.
Oman huollon ja ulkoistetun huollon välillä on selkeä ero kustannuksissa ja vastuissa. Oma huolto vaatii tilat, työkalut ja osaamisen, mutta säästää työkustannuksissa. Ulkoistettu huolto maksaa enemmän, mutta sisältää takuun työlle ja vapauttaa yrityksen resursseja ydinliiketoimintaan. Suuremmilla kalustomäärillä oma huoltopiste voi olla kannattava investointi.
Yritysautojen huolto-ohjelman suunnittelu ja toteutus vaatii järjestelmällisyyttä, mutta maksaa itsensä takaisin pidempinä käyttöikinä ja pienempinä kokonaiskustannuksina. Oikea huoltoväli riippuu aina ajoneuvon käytöstä ja olosuhteista. Work Cars auttaa yritysautojen hankinnassa ja neuvoo sopivien huoltosopimusten valinnassa, jotta ajoneuvokustannukset pysyvät hallinnassa koko ajoneuvon elinkaaren ajan. Lisätietoja saat ottamalla meihin yhteyttä.