Cadillac Escalade on amerikanmaalla suositun SUV-autotyypin kruunujalokivi. SUV-termi suomennetaan meilläpäin maastureiksi tai citymaastureiksi, mutta todellisuudessa kotimaan virkaveljet mahtuvat jenkkiveljiensä takakonttiin, niin isoista laitoksista on kyse. Suomen markkinoilla autot ovatkin rekisteröity kevyt kuorma-auto-luokkaan.
Todennäköisimmin Escaladet ovat suurelle yleisölle tuttuja jenkki-tv-sarjoista ja -elokuvista ennemmin kuin, että sellainen olisi vastaan rullaillut, sillä niiden maahantuonti on ollut verrattain pientä. 7-paikkaiset SUV:t ovat muhkean kuoren alla myös sisustaltaan luksusautoja. Jokaiselle kyytiläiselle on tarjolla viihdykettä äänen ja kuvan muodossa tunnelmavalaistusta ja täysnahkaverhoilua unohtamatta.
Tekniikkaa ja luksusta ilman kompromisseja
Mennäänpäs sitten tekniikkaosioon. Work Carsin maahantuoma Cadillac Escalade ESV Premium Luxury edustaa varustelutason parhaimmistoa ja konepellin alla hönkii amerikkalaiseen tyyliin 6,2-litrainen V8-moottori. Heti kyytiin istahdettua kuljettajan eteen avautuu 38-tuumainen OLED-näyttö, terävyydeltään tarkempi kuin nykyaikaisen 4k-standardin televisio. Jos tarkkoja ollaan, ei yhtenäistä näyttöpintaa ihan niin paljoa ole, sillä näyttö on jaettu useampaan osaan. Yhtä kaikki näky on futuristinen ja vaikuttava.
Premium Luxury -varustelussa autoon on asennettu AKG Studio Reference -äänentoistojärjestelmä, jossa auton sisätilaan on upotettu yhteensä käsittämättömät 36 kaiutinta. Lisäksi takapenkin matkustajille on asennettu kaksi näyttöä pitämään matkustajista lähtevät desibelitasot hillittynä myös pidemmällä matkalla. Matkustusmukavuutta parantaa myös sisätilan koko, sillä jokaiselle istuimelle riittää säätövaraa ilman, että tilaa viedään kanssamatkustajalta. Penkit on sijoiteltu mallilla 2+2+3.
Liikkumatilaa matkustajaosastolla riittää, mutta tavaratilalta sitä ei ole viety. ESV-mallissa myös tavarankuljetustilan koko on kasvanut edellisen version 1100 litrasta 1200 litraan. Vertailuna tavallisessa farmarihenkilöautossa tilaa on noin puolet tästä.
Päivityksiä ajettavuuteen on tehty muun muassa erillisellä säädettävällä takajousituksella ja ilmajousitus mukautuu automaattisesti ajotavan ja alustan mukaan. Maantieajossa auto madaltaa koria ilmanvastuksen ja sitä kautta kulutuksen pienentämiseksi. Vakiona Cadillac Escaladessa on vaatimattomat 22-tuumaiset vanteet. Hauskana pienenä knoppitietona valtavasta koostaan huolimatta Suomen markkinaan tuotaessa ja kevytkuorma-auto-luokkaan rekisteröidessä joudutaan kokonaismassaa autossa vielä korottamaan hieman.
Jenkki SUV:t yrityskäyttöön
Hyötyajoneuvoluokkaan jenkki SUV:t käyvät eritoten hautausautoiksi, jossa pienillä muutoksilla sisätilat saadaan soveltumaan ruumiinkuljetukseen erinomaisesti. Autojen näyttävä ja massiivinen ulkomuoto soveltuu tehtävään, ilman että auton käytettävyyteen muissa ajoissa tarvitsee tehdä suuria kompromisseja.
Kevyt kuorma-autoksi rekisteröity auto mahdollistaa täyden ALV-vähennyksen yritykselle hankittaessa eikä tässä ajoneuvoluokassa myöskään käyttövero huimaa päätä. Escaladen lisäksi jenkki-SUV-mallistoa Work Carsilla edustaa hiukan riisutumpi versio, myöskin General Motorsin tehtaalta porhaltava Chevrolet Suburban High Country. SUV:t ovat erinomainen lisä jo valmiiksi Suomen suurimpaan Amerikan autojen valikoimaamme, olemmehan myöskin virallinen RAM maahantuoja Suomessa.
Escaladen kohdalla edullisesta autosta ei ole missään tapauksessa kyse, mutta täysin ilman kompromisseja valmistettu Cadillac on ajoneuvoluokkansa suurin, kaunein ja mukavin auto. Tässä valtavassa maanteiden luksusjahdissa istut kuin keisari niin kuljettajan, kuin matkustajankin roolissa.